Vandringsresan gick i år till Bjärehalvön som ligger i nordvästra Skåne. Vi var tjugo stycken som tog tåget från Centralen tidigt på morgonen den 21 augusti.

Dag 1. Efter framkomst till Torekov och incheckning på det fyrstjärniga hotellet som låg lite utanför byn, väntade vår utsökta guide Ingrid på oss för en promenad genom naturreservatet in till centrum där hon berättade en del om Torekovs historia.

Efter ett par timmar återvände vi för att utnyttja hotellets mycket fina SPA. Vi kunde njuta av flera olika jacuzzier och en stor fin bassäng innan det bjöds på en strålande god trerätters middag.

Dag 2 tog vi båten från Torekovs hamn till Hallands Väderö. Vi hade med oss lunchpaket som vi intog efter en fin kulturhistorisk vandring samt en runda bort till Hallands Väderö fyr som ligger på nordvästra delen av ön. Några av oss badade innan vi tog båten tillbaka till Torekov och hotellet för SPA och middag.

Tredje dagen packade vi ihop våra väskor som förvarades i bussen för byte av hotell. Det blev en spännande vandring genom urgamla betesmarker och klapperstensfält utefter havet bland betande får och kor.

Vi passerade också den pittoreska hamnen Norrebro, känd för sina fina färgglada fiskebodar. Efter några timmar anlände vi till Hovs Hallar Naturreservat, en intressant och vacker plats som ligger högt över havet med en vidunderlig utsikt och med fascinerande klippformationer. Här spelade man in några scener från Ingmar Bergmans film ”Det sjunde inseglet” år 1957, och hit kommer cineaster från hela världen på besök.

Efter den utsökta lunchen på restaurangen åkte några av oss med bussen direkt till Hotel Riviera Strand i Båstad och några fortsatte med en kort vandring till Kattvik för att sedan bli hämtade med bussen. Efter incheckning på hotellet blev det ett strandbesök och ett snabbt bad i havet. Sedan SPA och middag.

Den fjärde dagen erbjöds två olika alternativ. Några valde den längre och svårare vandringen till den natursköna Axelstorpsravinen. Resten gick med Kathrin på en lite kortare promenad utefter havet. Medhavd matsäck intogs och sedan hyrde några av oss cyklar och åkte in till Båstad centrum för att bland annat besöka den fina Mariakyrkan som började byggas år 1460 när Skåne tillhörde Danmark. Dagen avslutades med SPA och en trerätters fantasifull och utsökt middag.

Femte dagen. Hittills har vi haft bra väder, lite varierande moln och sol, men dag 5 vaknar vi av att det spöregnade. En vandring på c:a 8 km från hotellet till Norrvikens berömda trädgårdar var planerad. Vi är åtta tappra personer som trotsar regnet och ger oss av på vandringen iklädda all regnmundering vi hade. Några tar bussen och andra tar taxi. Vi träffas vid trädgårdarna och Ingrid visar oss runt och berättar historien om Norrvikens skapare, Rudolf Abelin som förvandlade sina trädgårdsdrömmar till drömträdgårdar. Lunchen serveras i Norrvikens vackra Orangeri. Med detta besök avslutar vi vår resa, bussen hämtar och kör oss till Båstad station där vi kliver på tåget till Göteborg där vi byter tåg till Stockholm.

En mycket lärorik, spännande och trevlig resa.

Text: Christina Lönegren Tamm Foto: Birgitta Collin, Christina Lönegren Tamm m.fl.