Text: Birgitta Collin och Bodil Svensson Foto: Birgitta Collin, Margareta Torstensson och Bodil Svensson
Två av sommarens konstbesök har avverkats och varit mycket uppskattade.
Nationalmuseet: Vi blev fem personer som samlades utanför Nationalmuseet den 15 juni och det visade sig vara en lagom skara för att kunna gå tillsammans och titta, beundra och kommentera. Vi åkte direkt högst upp till utställningen Swedish Grace – konst och design under ”det glada 20-talet”. En ny era då man ville lämna tiden med krigets elände.
Förändringen, utvecklingen, glädjen och lyxen kunde vi se i designen och konsten. I de två stora salarna visades bl. a. utsökta kristallföremål från Parisutställningen 1925 och fantastisk intarsiamöbler från fartyget Kungsholm. Många mindre rum med tavlor, kläder och fotografier mm och en SF biograf.
Efter 100 år kunde vi få del av detta årtionde som också gav kvinnorna rösträtt!
Utsökta kristallföremål av två av våra riktigt stora glaskonstnären – Simon Gate och Edward Hald.
Bilden under visar Sigurd Lewerentz unika flygel från 1930. Flygeln är tillverad av rostfritt stål och björk- och valnötsfanér.
Därefter åt vi lunch i museets restaurang/café och konstaterade att vi haft riktigt roligt.
Sven X:et Erixson målning ”En spelmans jordafärd” från 1929.
Liljevalchs: Den 26 juli var vi tio damer som gästade Liljevalchs och utställningen Vårsalongen 100 år. Det blev en vandring genom decennierna med många kända konstnärnamn – Gösta Adrian Nilsson (GAN), Inge Schiöler, Siri Derkert, Sven X:et Erixson, Clas Halle, Lars Hillersberg, Lars Lerin, Nygårds Karin Bengtsson, Stefan Bennedahl och Helena Blomqvist för att bara nämna några.
GAN:s ”Kortspelaren” från 1929 (överst) och Nygårds Karin Bengtsson foto ”Dunce cap” från 2015.
Lars Hillersbergs verk ”Kriget mellan bilar och människor” från 1975. Hillersberg har varit en flitig gäst i Vårsalongen – hela tio gånger har han deltagit.
77 vårsalonger har ordnats i Liljevalchs lokaler sedan starten 1921. Vanligtvis äger vårsalongen rum under våren. Det är tusentals konstnärer som inför varje vårsalong skickar in verk till salongen i hopp om att få komma med. En jury – där medlemmarna varje år byts ut – gör sin bedömning och väljer vilka verk som ska komma med på utställningen. Det som visas är målningar, grafik, fotografier och skulpturer.
Vårsalongen 100 år ägde rum på bottenplanet i den äldre delen av Liljevalchs, men eftersom vi ändå var på plats passade vi på tillfället att se oss om även i nybyggnationen signerad Gert Wingårdh. Ingen har väl kunnat undgå de stundtals heta känslor som svallat när det gäller arkitekturen. Tillbyggnaden vann Kasper Kalkontävlingen 2021 där den korades till Sveriges fulaste nyproduktion. Även i vår grupp var känslorna delade inför nybygget. Om detta och annat fanns det mycket att tala om vid vår avslutande lunch på anslutande restaurang Blå Porten.