Det var lapp på luckan (70 deltagare) vid Månadsträffen den 24 mars då Jarlabanke gästades av designern, skribenten och inredaren Sanna Evers, som initierat och medryckande berättade om fyra kvinnor, födda mellan åren 1849 – 1894, som gjort kraftiga avtryck i det kulturella Sverige – Karin Larsson, Marie Krøyer, Ellen Key och Estrid Ericson.
Både Marie Krøyer och Karin Larsson gick på konstskolor och utbildade sig. Men efter äktenskapen med, för Maries del den danske konstnären P.S. Krøyer och därefter den svenske tonsättaren Hugo Alfvén och för Karins del Carl Larsson, så lämnade de i stor utsträckning måleriet för att istället ägna sig åt konsthantverk, design och inredning. Marie hämtade inspiration från engelska Arts- and Crafts-rörelsen men också från svenskt allmoge och hemslöjdsrörelsen. Hon formgav ett flertal möbler, textilier och konsthantverksföremål till sina hem men hjälpte också danska konstnärsvänner att inreda deras hem.
Karin går på Slöjdskolan i Stockholm och sedan Konstakademien. På sommaren 1882 tar hon tåget från Paris till den lilla konstnärsbyn Grez-sur-Loing där hon möter den då rätt okände konstnären Carl Larsson. De båda blir blixtförälskade, gifter sig och får åtta barn. Karin får användning av sin utbildning när hon skapar familjens bostad där hon använder en ny färgsättning, hon väver, syr och broderar och skapar ett alldeles unikt hem. Idag finns många böcker utgivna om hennes mat, textilier och trädgårdsskapande.
Ellen Key växte upp I Västervik, i ett hem fyllt med böcker. Hon hade ett stort intresse för barn, sociala frågor, kvinno- och fredsfrågor. I sin bok ”Skönhet för alla” behandlar hon särskilt skönheten i hemmen, kvinnornas domän: En människa mår bättre, blir vänligare och gladare ifall man i sitt hem möter vackra former och färger.
Estrid Ericson föddes 1894 och utbildade sig till teckningslärarinna. Bara 30 år gammal öppnade hon Firma Svenskt Tenn där man i början endast tillverkade och sålde konstnärliga tennpjäser av hög kvalitet. 1927 flyttade Svenskt Tenn från Smålandsgatan till Strandvägen 5 i Stockholm, där butiken ligger än i dag. Estrids intresse för heminredning väcktes och man började sälja möbler, heminredning och textil. Hennes mångåriga samarbete med arkitekten och formgivaren Josef Frank blev mycket fruktbart. Här fanns sprakande färger, fantasieggande mönster och vackra former. I centrum stod månniskan och huvudsaken var att hemmet blev bekvämt och trivsamt.
Text och foto: Bodil Svensson