Med 50 km som högsta fart färdades vi, tio jarlabankare, den 26 juni från Uppsala Östra till Länna i Uppland, en bruksort med anor från 1700-talet. Bruket var anledningen till att järnvägen byggdes mellan Uppsala och Länna och stod klar 1876. 1884 förlängdes spåret österut ända till Norrtälje. Bruket lades ner 1905, men trafiken på järnvägen fortsatte. Numera drivs verksamheten av Museiföreningen Stockholm-Roslagen Järnvägar och den reguljära museitrafiken på 33 km mellan Uppsala och Faringe, som numera utgör ändstation österut, startade sommaren 1974.
Banan trafikeras av både ånglok, diesellok och rälsbussar, ångloken är från tiden vid förra sekelskiftet medan dieselloken och rälsbussarna härstammar från 1950-talet. Smeknamnet Lennakatten kommer från befolkningen i trakten som tyckte att loket lät som en katt när det väsande drog fram genom landskapet.
Och nog väste loket, det kunde vi konstatera, och blåste ut präktigt med ånga, som framförallt svepte in över de resenärer som tagit plats i den öppna vagnen…
Lennakatten stoppar vid sex stationer och åtta hållplatser, bl.a. stannar den till en längre stund vid Marielund, där ska nämligen Lennakatten ha vatten och under tiden kan passagerarna knalla av tåget och gå de få stegen till Jernvägscaféet för en glass eller fika.
Vårt slutmål var Länna bruk. 1758 byggde greve Erik Brahe upp Länna järnbruk. I mer än 120 år kretsade livet i Länna främst kring bruket. 1905 lades Länna järnbruk ner och istället startades en träindustri på bruksområdet. Idag är även träindustrin nedlagd och bruket inrymmer bl.a. ett bryggeri och en restaurang. Bryggeriet, Länna Bruk Dryckeshandel AB, tillverkar viner, öl, alkohol som dry gin, vit rom, kaffelikör och druvdestillat.
Den som vill fördjupa sig mer i brukets historia kan ta del av informationen på följande hemsidor https://www.lannabyalag.se/lanna-bruks-historia/
och https://www.lannabyalag.se/lanna/nostalgi/
Text och foto: Bodil Svensson