Ytterligare ett samarbete mellan föreningarna i SPF Nordost resulterade i en tredagars gemensam resa till Dalarna i juli där drygt 30 personer från de olika föreningarna deltog – Jarlabanke närvarade med sju resenärer. Nedan ett axplock av det vi upplevde.

Måndag 24 juli: Den första anhalten var Carl och Karin Larssons hem i Sundborn, väl känt genom alla Carl Larssons målningar därifrån. Vad som kanske inte är lika känt är allt det som Karin Larsson bidragit med. Hon var utbildad på Konstakademin i Stockholm och de flesta textilier i hemmet är skapade av henne, bland annat ett antal fint broderade dukar. Hon ritade även en del möbler och i ett angränsande hus till Sundborn fanns ett antal klänningar utställda designade Karin Larsson.

På vår fortsatta färd mot övernattningen i Mora stannade vi till i Nusnäs, dalahästens Mecka. Där fick vi berättat för oss dalahästens historia som går tillbaka till 1700-talet och de nio olika tillverkningsstadier som leder fram till en färdig dalahäst. Däri ingår den s.k. ”krusningen” – dekorationsmålning med oljefärger (ovan t.v.). Ovan t.h. det senaste i dalahästväg – gjutjärnsdalahästen med en betydande tyngd i kroppen. Den är ett samarbete mellan Nils Olsson hemslöjd och Tierps järnbruk och utgör ett återbruk av gamla Volvo-bilar.

Tisdag 25 juli: Dagens mål var Zorngården i Mora (längst bort i bild) där konstnären Anders Zorn skapat ett originellt hem till sig och hustrun Emma. Zorn svarade själv för ritningarna. Rummen är okonventionellt inredda med en blandning av konsthantverk från olika håll, vävda tapeter, antika marmorskulpturer, målningar av äldre mästare och möbler som Zorn själv designat. Särskilt spektakulärt är Stora rummet på andra våningen, som mäter nio meter i takhöjd. 

Efter Zorngården följde en två timmars utfärd med båt på Siljan inklusive lunch, en mörknande himmel, byig vind och störtregn. Inget insmickrande solsken här inte. Men spännande!

Onsdag 26 juli: Vi for genom de gamla fina dalabyarna Almo och Alvik till Hildasholm i Leksand, läkaren och författaren Axel Munthes bröllopsgåva till sin hustru Hilda Pennington Mellor (ovan t.h.). Inredningen från familjens tid i huset är välbevarad och i flera av rummen kan man beskåda de båda sönernas konstnärliga framfart. Trädgårdarna som omger huset är Hilda Munthes verk. Hennes trädgårdsintresse grundades redan i unga år då hon växte upp med vackra klassiska trädgårdar i England, Frankrike och Italien.

Text och foto: Bodil Svensson