Konstvisningen i Riksdagshuset i maj månad blev så otroligt populär att Margareta Torstensson den här gången fick lov att boka två dagar för totalt 33 jarlabankare. Guiden Marco Giertz tog hand om oss i första gruppen och berättade att inledningsvis ägnades inte mycket uppmärksamhet åt att smycka maktens boning invändigt, det var mera exteriören som var aktuell. Men nu är alla utrymmen smyckade med konst av olika slag, totalt finns ca 4.000 konstverk i Riksdagshuset. Endast en bråkdel av alla dessa hann vi ta del av.

Det konstverk som de flesta av oss säkert sett hemma i tv-n i samband med sändningar från Riksdagshuset är Minnet av ett landskap som hänger i plenisalen (ovan). Verket är ca 54 kvm stort och skapad av textilkonstnärinnan Elisabet Hasselberg-Olsson. Väven består av 200 olika gråa nyanser av handfärgat lin från Sveriges alla landskap. Handarbetets vänner har färdigställt väven.

En del konst är gåvokonst från olika konstnärer, andra konstverk är depositioner från Nationalmuseet och en annan grupp är beställningskonst.

 

Ett konstverk som vållade visst rabalder var Stolta stad, en väv som framställdes av Handarbetets vänner efter en förlaga av Peter Dahl. Det var Riksbankens gåva till riksdagen, men det blev nej tack i första omgången eftersom förste vice talman var nykterist och inte kunde tänka sig ett konstverk som synes hylla alkoholens påverkan. (Konstverket något beskuret i bilden.)

Talmännen finns förstås också porträtterade, hänger i rad i sammanbindningsbanan.

 

I den östra byggnaden finns en vacker trappanläggning med vad som i förstone ser ut som väggar och pelare i marmor. Men icke – det är skickligt målat träunderlag som lurar ögat.

 

En trappa upp finns ingångar till de båda åttkantiga kamrarna. Konstnären bakom tre freskomålningar i andra kammaren är Axel Törneman (t.v.). Resten av freskerna där är målade av konstnären Georg Pauli (t.h.).

 

Bland konstverken i södra övergångsrummet finns Eva Ek-Schaeffers berörande väv Flykten som skildrar när den första båten med kurdiska flyktingar kom till Fårö i Gotlands kommun i början av 1990-talet. Konstnären har inspirerats av en målning i en stenkyrka på Fårö, den stora kutatavlan från 1618. ”En människa kan göra skillnad” är rubriceringen på den konst som finns i södra övergångsrummet och den minner om behovet av medmänsklighet.

Text: Bodil Svensson Foto: Birgitta Collin och Bodil Svensson