Under 40 år har Karin och Bruno Mathssons stiftelse delat ut Nordens största designpris när det gäller formgivning, nämligen Bruno Mathsson-priset. För att fira detta har Sven-Harrys konstmuseum en utställning där 35 nordiska formgivare, alla Bruno Mathsson-pristagare, presenteras. Formgivarna visar upp ett signaturverk, en ny spännande design samt ett föremål som har inspirerat dem i deras arbete.
Den 5 mars var vi en grupp damer om 10 personer som besökte museet och fick en fin och intressant guidad tur med start hos mästare Mathsson själv och 1960-talets Pernilla-stol (ovan) och fram till föremål designade under 2020-talet.
Bruno Mathssons internationella genombrott sker vid Världsutställningen i Paris 1937. Museum of Modern Art i New York köper hans möbler och efter krigsslutet ställde de ut möblerna i sina årliga utställningar ”Good Design”.
Simo Heikkilä är en finländsk designer och inredningsarkitekt som blev pristagare 1999. Stolen t.v. ovan heter Visa 1, är tillverkad i björkfanér och bär Heikkiläs design. Materialens renhet och att strukturerna lämnas synliga är något som kännetecknar Heikkilä.
Den stapelbara pallen Spin (ovan t.h.) blev en hit för designern Staffan Holm, pristagare 2013, och är enligt upphovsmannen ”pallen som egentligen inte borde kunna produceras”. Den utsågs till årets möbel 2010. Tillverkas i skiktlimmad askfanér som böjs i två olika riktningar. Benen, i formpressad askfanér, följer den runda sittytan och ger Spin sin unika design.
Clara von Zweigbergk, svensk formgivare och illustratör, berättar att när hon var barn kom hennes pappa in på kvällen till henne och hennes syster och med sig hade han en bit tejp och papper i två färger. ”Det lärde mig att göra mycket av lite och jag älskar fortfarande att vika.” Brickserien Kaleido (ovan) började med vikta papper… Clara fick Bruno Mathsson-priset 2016.
Cecilie Manz är dansk industridesigner och har under tre år arbetat fram porslinskollektionen CMA Clay (ovan t.v.) bestående av 47 delar och avsedd för både det japanska och det europeiska köket. Innehåller diverse stapelbara tallrikar, fat och skålar. Pristagare 2009. ”Mitt arbete har alltid kretsat kring enkelhet, processen att arbeta mot ett rent, estetiskt och funktionellt objekt”, menar Manz.
Chandra Ahlsell är formgivare utbildad bl.a. i USA och på Konstfack i Stockholm. Sedan 2005 driver hon tillsammans med Anna Holmquist formgivningsbyrån Folkform i Stockholm. De båda fick 2019 Bruno Mathsson-priset med motiveringen ”Prestigelöst och processinriktat fördjupar de sig i den traditionella industri- och hantverkskunskap som riskerar att gå förlorad, och skapar nya konstnärliga och distinkta uttryck”. På utställningen presenterades deras ”Skåp med 18 lådor” i linoljad masonit (ovan t.h.). En blinkning kanske åt Josef Franks ”Skåp med 21 lådor”.
Thomas Bernstrands (pristagare 2010) och Stefan Borselius signaturverk ”Soffan Bob”, är ett pågående och föränderligt verk – här en prototyp från 2017. Hittills har soffan ett 60-tal delar och det görs nya för varje år – olika former av sitsar, bord och avskiljningsväggar. Man kan pussla ihop soffan till den längd och form man själv önskar.
Text och foto: Bodil Svensson