Solen bröt fram när vi, drygt 30-talet jarlabankare, den 26 oktober strävade upp för den lilla backen mot höstlönnlövsfärgade Villa Akleja i Vaxholm som efter köpet tidigt 1900-tal fick sitt namn efter Acke och hans hustru Eja = Akleja.

Halva jarlabanke-gruppen samlad i ateljén. Väggarna är fyllda av Ackes verk.

Villa Aklejas museum är fyllt av konst signerad J.A.G.Acke, nu totalt 150 verk. Intresset för Acke väcktes hos konstkännaren Claes Moser (känd från Antikrundan bl.a.) sedan han som yngling förvärvat sin första tavla, ”Fausto som pirat” för 275 kronor, en summa han till faderns missnöje tog från sitt studiebidrag. Nu torde tavlans värde ligga på ett annat plan.

 

Det var så här det började. Claes Moser med ”Fausto som pirat”, det konstverk som blev inkörsporten for Mosers samlande av J.A.G. Ackes konst.

Två målningar av J.A.G Acke. Den högra en skiss och den andra slutversionen. Den föreställer Ackes och Ejas goda vän Anna Lenah Elgström. Författare och kvinnosakskvinna.

Det var otroligt nöjda jarlabankare som gav sig hemåt efter nästan två timmars fascinerande föreläsning om Acke och hans samtida konstnärsvänner och andra kulturpersonligheter i Sverige. Givetvis blev det också en rundtur på museet, som nu även inrymmer världens mest omfattande samling av konstnären Marie Kröyer. Dessa verk återfanns för ca 20 år sedan på en fastighetsvind där de legat i mer än 40 år.

Text och foto: Bodil Svensson