Den 2 april reste en grupp SPF:are från Tibbleseniorerna och Jarlabanke till Italien för en veckas spännande (om än kyliga) upplevelser i författaren Elena Ferrantes fotspår med besök på de platser hon beskriver i sina böcker – Neapel, Amalfi och Ischia.

Vår svenska guide Anna mötte på flygplatsen i Rom för en bussresa ner till Neapel och dess hamnstad Pozzuoli. Därifrån hade vi en timmes båtresa till Ischia, citronernas och de varma källornas ö, grannö till Capri.

Vi installerade oss på hotell San Francesco, ett fräscht hotell med termalbad och pool. Där åt vi fina 3-rätters middagar med grönsaksbuffé, varmrätt och efterrätt varje kväll på Ischia.

Nästa dag började äventyret med att utforska ön Ischia, men först en god frukostbuffé. Vi började med en rundtur i Ischia stad och besök i den mäktiga borgen Castello Aragonese, som började byggas på 400-talet f.Kr. av grekerna därefter romarna och olika inhemska härskare. En tid var det kloster här och vi kunde besöka nunnornas gravplats. Det har även varit fängelse, men numera har ägarna bl.a. konstutställningar och övernattning för besökare.

På eftermiddagen, efter en slingrig färd på smala vackra bergsvägar, kom vi till en privat vingård där Maria med dotter mötte och vi fick prova familjens viner med goda tilltugg.

Tredje dagen var vi några som trotsade vädret och besökte La Mortella, en botanisk trädgård uppbyggd i terrasser bland vackra klippor och dammar. Besöket avslutades med värmande te i en mysig tesalong.

Maronistranden och Neapel

Vi måste ju också besöka den berömda Maronistranden. Där promenerade vi i huvudpersonernas fotspår. Här möttes Elena, Lila och Nino med familjer under en sommar och kärleken spirade.

Vi åt en god fisklunch i solen på strandrestaurangen.

Resans andra del tillbringade vi i Neapel med omnejd. Vi strosade runt i flickornas barndomskvarter och fick faktiskt uppleva hur inköp av bröd gick till och det fungerar än idag genom att en korg med pengar hissas ner från fönstren och tillbaka upp till 3:e våningen med det färska brödet.

Biblioteket, som flickorna flitigt besökte, finns fortfarande kvar alldeles intill och som en hyllning till Ferrantes berättelse återfinns nu flickorna Elena och Lila på bibliotekets mur. Vidare på vår sightseeing såg vi var skoaffären (som har en central roll i berättelsen) legat och även de finare kvarteren flickorna bott i.

På kvällen besökte vi en pizzarestaurang där vi fick möjlighet att baka vår egen pizza – den klassiska Pizza Margerita.

Pompeji och Amalfikusten

Dagen därpå lotsade Anna oss skickligt genom Pompeji via en stor amfiteater och genom steniga gränder och slutade vid det stora torget med Vesuvius i bakgrunden.

Anna berättade om hur folket levde år 79 och hur överraskade de blivit av lavamassorna och att de inte hann undan lavamolnet.

Sista dagen åkte vi utmed den vackra amalfikusten via Positano till staden Amalfi. Där tog vi även en båttur längs kusten och såg alla de fina lyxvillorna, bl.a. Sophia Lorens och Gina Lollobrigidas. Lunch intogs i byn Scala på Pinquino, en restaurang med svensk anknytning. Den ägs och drivs av Eddie Olivas familj.

Innan vi åter vände mot Neapel besökte vi musikstaden Ravello samt Villa Rufolo med sin blommande trädgård och fantastiska utsikt.

Vår reseledare Anna, bosatt på Ischia sedan många år, var skicklig som få och raskt ordnade hon om schemat när väder, öppettider och andra hinder inträffade. Vi fick även höra hur det italienska arbetslivet, familjelivet, skolan och sjukvården fungerar och det skiljer sig en hel del från hur vi har det i Sverige.

En intressant och givande vecka.

Text: Birgitta Collin och Margareta Torstensson Foto: Birgitta Collin och Anders Jagraeus